Behavioral assessment of a trichotillomania case in a teenage girl

Authors

  • Marisa Richartz Consultório Particular
  • Robson Zazula Universidade Federal da Integração Latino Americana (UNILA)
  • Marcia Cristina Caserta Gon Universidade Estadual de Londrina (UEL)

DOI:

https://doi.org/10.31505/rbtcc.v20i2.1017

Keywords:

trichotillomania, behavioral assessment, social skills, parental practices

Abstract

The purpose of this study was to conduct a behavioral assessment with a teenage girl with trichotillomania, which consist of pulling out one’s hair. A teenage girl and her mother participated in the study. The caregiver filled the following instruments and scales: structured interview for parents and caregivers, Child Behavior Checklist for ages 6 to 18 (CBCL/ 6-18), and Parental Style Inventory (IEP). The teenager filled the following instruments and scales: structured interview for teenagers, Youth Self Report for ages 11 to 18 (YSR), and Social Skills Inventory for Adolescents (IHSA). Results showed that trichotillomania behavior produces positive reinforced and punitive consequences; the teenager presented deficits in her social repertoire, affective problems, anxiety, and problems related to obsessive-compulsive disorder. The study suggests the conduction of new studies on the relationship between parental practices and trichotillomania.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marisa Richartz, Consultório Particular

Psicóloga, Mestre em Análise do Comportamento pela Universidade Estadual de Londrina, Especialista em Terapia Comportamental - Terapia por Contingências de Reforçamento pelo Instituto de Terapia por Contingências de Reforçamento. Atua como psicóloga clínica em consultório particular. Atualmente desenvolve estudos/ atividades sobre psicoterapia e Análise do Comportamento aplicada a saúde.

Robson Zazula, Universidade Federal da Integração Latino Americana (UNILA)

Professor Assistente I do curso de Medicina da Universidade Federal da Integração Latino Americana (UNILA).

Marcia Cristina Caserta Gon, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

possui graduação em Psicologia pela Universidade Estadual de Londrina (1988), mestrado em Psicobiologia pela Universidade de São Paulo - campus de Ribeirão Preto (1994) e doutorado em Psicobiologia pela Universidade de São Paulo - campus de Ribeirão Preto (1999). É professor Associado C do Departamento de Psicologia Geral e Análise do Comportamento da Universidade Estadual de Londrina. Atualmente desenvolve trabalhos de pesquisa na área da saúde, com ênfase na Psicologia da Saúde Infantil e do Adolescente sobre problemas de comportamento, promoção de saúde e adesão ao tratamento médico. Objetivos: (1) Desenvolver tecnologias para avaliação e intervenção comportamental de indivíduos com doença crônica e (2) Desenvolver estratégias educativas para promoção de saúde (prevenção primária e prevenção secundária). Mais recentemente iniciou investigações teóricas e aplicadas sobre o tema Desenvolvimento Infantil na perspectiva da Análise do Comportamento, com ênfase nas interações iniciais

Published

2018-08-06

How to Cite

Richartz, M., Zazula, R., & Gon, M. C. C. (2018). Behavioral assessment of a trichotillomania case in a teenage girl. Brazilian Journal of Behavioral and Cognitive Therapy, 20(2), 105–119. https://doi.org/10.31505/rbtcc.v20i2.1017

Issue

Section

Case study